Arbeta i en process.

Jag målade av mig lite grann. 

 

Så det blev en vissen guldblomma. Men jag var inte ett dugg nöjd, slarvskissen som ni ser där uppe i hörnet förmedlade mer av den känslan jag ville ha. 

Vilket alltid är problemet med de flesta av mina målningar som föreställer något, jag är så van att måla abstrakt så känslan i bilden kommer med automatiskt.

Men jag är en väldigt dålig bildpedagog om jag inte själv gör det jag alltid säger till "mina" barn.

Om du är missnöjd med din bild, fundera på vad du vill uppnå och lägg till det som fattas för att den ska se ut så som du vill. Eller den korfattade versionen: Säg aldrig att bilden blev ful, gör den fin istället.

 

Så vad fattas i min bild?

Mörker! Ja! (syns inte så mycket men bakgrunden är mer gråare)

Nej... Fortfarande inte rätt. Och det är detta som barn oftast har svårt med att fortsätta efter flera "misslyckande", men att arbeta med bild är en process. Det är en teknik som man behöver mycket vägledning i. Det är inte bara att sätta sig med en penna och så kan man, nej det är en kunskap som man tränar fram, en viktig kunskap att kunna arbeta steg för steg för att uppnå ett mål.

Och det är så sjukt att vår kära skolminister inte inser det. 
Fast så går det när man ignorerar forskning och går bara på ideologi

Hursomhelst, så blev min bild klar till slut.

 

Och så bara för att det var så coolt att arbeta med kol och guldfärg så var jag ju tvungen att måla en "vanlig" blomma.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0