Efterval reflektion.

Ärligt så trodde jag inte på att SD skulle komma in, men jag hade fel. Jag trodde inte heller på att de blåa skulle få majoritet (vilket de tekniskt sätt inte fick heller men ändå).

Mitt största hopp i detta val var att Wetterstrand skulle få en ministerpost men det verkar ju inte heller bli så. Men de blev det tredje största partiet och nu verkar de ändå få en framträdande roll i riksdagen så jag är ändå ganska nöjd med hur det blev, menar, det kunde ju ha varit värre. Nu fick vi en öppen högerregering istället för en låtsasvänster med sossarna.

Mycket prat idag har det varit om SD och om MP ska samarbeta med M eller inte.

SD har jag inte mycket för, de försöker verka seriösa men misslyckas gång på gång. Vad var det för fulla inavlade fotbollshuliganer till exempel på deras valvaka? Vad pinsamt det måste ha varit för Åkesson att försöka städa upp och snygga till fasaden och så gång på gång bevisar anhängarna vilken nivå det är på tankeverksamheten där.

Jag tror inte på, men jag kan vara naiv också, att SD får den makten en del tycks tro genom att de kan bli vågmästare. Borgarna tror jag vill inte riskera att tappa för mycket stöd genom att böja sig för mycket för SD som SD kanske hade velat. Menar hur mycket mer självmord som politiker kan de bli än att samarbeta med dem?  
Fast nä, de var ju inte rasister http://www.aftonbladet.se/nyheter/valet2010/article7816166.ab och deras förslag bryter inte alls mot fler av de mänskliga rättigheterna.

Men vad de skulle kunna göra är att de rör runt lite i invandringspolitiken och det tycker jag är lite bra, för det behövs att det tas tag i det där och inte att politikerna tycker att allt är så fint och bra och försöker ignorera de allt mer växande ghettona. Men jag håller inte med SD någonstans, jag tror svaret på problemet är att man lägger mer pengar på "invandrarna" och få ett fungerande system för integrering och att få in människor (inte bara invandrare för den delen) in i samhället, för att på den vägen sparar man ju in pengar från till exempel bidrag på längre sikt.

Stoppa invandringen är ju bara korkat.

Det jag däremot tycker är skrämmande med SD är att de är så konservativa som de är, de är för de "gamla" samhället med att fruar ska vara hemma i köket och homosexuellas existens ska helst förnekas. Och vi alla ska ha samma kultur, inga individuella skillnader inte, nej nej. Sånt är ju farligt.

Tänkande människor med andra ideér är farliga...
men SD bevisar att även hjärndöda kan vara skrämmande.

Om att Ohly vägrade låta sig sminkas med Åkesson har också varit mycket prat om, somliga hyllade och andra tyckte att det var otroligt barnsligt.

Alltså... Ja det var lite barnsligt. Men det var Ohly och Ohly är Ohly det är fan respekt att Ohly vägrar vara någon annan än Ohly. Och det är min enda kommentar om det.

MP har nu en unik position, de kan mycket väl vara mer av en vågmästare än vad SD kan bli, MP är visserligen i allians med S och V numer men MP är av tradition inte bunden till en vänster eller högerideologi på samma sätt som sina allianskamrater, så MP kan rösta på det som gynnar deras politik om borgarna har något att erbjuda dem (vilket inte är så troligt men kanske kan bli troligt eftersom borgarna hellre samarbetar med dem än något annat parti utanför alliansen)

Men att MP skulle "samarbeta" (läs bli stödparti) med M är ju bara att glömma, No way titta hur bra det går för C att driva genom sina miljöfrågor. Dessutom tycker jag att MP har rätt i att de har gått i val med att de är i allians med V och S och då är de i allians med V och S och inte med Alliansen.

Sen med tanke på att vi ändå inte fick någon rödgrön regering så hade det bästa man kunde göra åt situationen vara att de, kanske inte gick med i alliansen och blev överkörda, kunde vara lite öppnare för att samarbeta med M.

Men å andra sidan så skulle det allra bästa vara att alla partier slutade vara så jävla tjurskalliga och samarbetade över blockgränserna. Men nä... Man har ju sin heder att tänka på...

Men för att summera detta för att jag ska sova nu så:
Jag är optimistisk, det kunde ha varit värre. Mycket värre.
SD tror jag inte kommer ha den påverkan som folk tycks tro.
Alla partier borde sluta tönta sig och tänka på samhällets bästa och inte bara på sina ideologer.

Samarbete och solidaritet, trots våra olikheter, är något vi lär oss redan i förskolan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0