Magisk musik

Jag brukar ofta sätta igång musik på eftermiddagarna när hela min barngrupp har innetid.

En av anledningarna är för att jag tycker om musik.

 

Men det gör barnen lugnare, har man lagomt högt på så sjunker ljudnivån, för de flesta vill höra. Det är lite tricky, har man aldelsens för lågt vill alltid någon höja och det blir en evighetslång diskussion om det ska vara hög volum eller inte. Vilket slutar ofelbart i att några försöker tjuvhöja volumen för att visa sin åsikt i frågan.

Har man för hög volum blir barnen högljudda när de försöker överrösta.

 

Sen är det valet av musik, att låta barnen välja slutar med att hela innestunden kommer handla om musik. Vilket kan vara trevligt, men det är inte alltid man vill det. För då kommer de önska låt efter låt och lyssna aktivt, ibland stressa upp sig i väntan på "sin" låt, inte bra om man vill att de ska göra något annat.

 

Radion är en praktisk lösning på det, det är något man inte kan styra över och därför går det inte att önska låt.

Men det blir lite tråkigt och det har inte alltid barnvänliga pratprogram igång mellan musiken.

 

En dag funderade jag på vilken musik jag skulle kunna spela. Jag ville inte att de skulle uppmärksamma att jag hade spotify igång för då skulle det blir tjat om att få välja låt. och jag ville att de skulle fortsätta pyssla/bygga med det som de höll på med.

Jag ville ha något som var lungt, något neutralt. Men ändå något bra, något inspirerande.

Så kom jag på det!


R.E.M!

 

Och magi uppstod, barnen tog ingen som helst notis över musiken, de höll sig lugna och hela rummet hade en aura av harmoni och barnen skapade som aldrig förr.

Och magin har hållt i sig. En hysterisk barngrupp där barnen springer och jagar varandra blir direkt lugna när jag sätter igång R.E.M.

Jag säger ingenting, jag bara sätter på musik och de sätter sig och ritar.

 

Idag efter att ha använt det här knepet i ett halvår fick jag en förklaring på varför det fungerar.

- Varför lyssnar vi alltid på den här musiken?

. För att jag gillar den och ni blir lugna av den

- Den är så tråkig.

 

Den är så tråkig så de bara ger upp all livslust? haha

Fast nä jag tror mer på att R.E.M är magiska.

http://www.youtube.com/watch?v=xQN7A6Vl1H4


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0