Nej till vegetarisk skolmat

Okej, en gammal nyhet. Men jag vaknade tidigt och är uttråkad.

Politikerna röstade nej till förslaget om att servera vegetarisk skolmat en dag i veckan.


Helt idiotiskt på alla möjliga sätt att säga nej.
1 köttindustrin är inte bra för djuren eller för miljön. Vi kan skapa en debatt i skolorna om detta, den pedagogiska vinningen hade varit fantastisk.
2 barnen äter inte tillräckligt nyttig mat, vi kan visa dem att det går att äta grönsaker. (Pedagogik igen)
3 Kött är dyrt, en vegetarisk måltid (och vegetarisk "på riktigt", inte med dyra köttsubstitut som soyaprodukter eller qourn) i veckan kan sänka matkostnaderna.

Ett argument mot att servera vegetarisk mat var att det kommer slängas mat. Till skillnad mot nu?
Barn äter inte sånt de inte är vana vid, det är en poäng. Men om de blir vana äter de.
Och detta medför en möjlighet att införa "konstig" mat som inte är massproducerat och full med skit! (Som den där jävla billighetskorven de får med mer e-nummer och potatismjöl än kött).

Vad är det för fel på långsiktiga lösningar?

Ett annat argument var att det var fel att tvinga barnen att äta en viss typ av mat.
Men seriöst?
Nu tvingar vi ju barnen att äta köttmat?

Vad är skillnaden?
En ideologi mot en annan ideologi.

Dessutom tvingar vi barnen just nu att äta onyttig mat med knappt några grönsaker alls. Mat som är onödigt dyrt, tillagas på en annan plats än skolan, hålls uppvärmd och är lågkvalitativ.

Är det bättre att tvinga barnen att äta det än att äta nyttig varierad mat?



Kommentarer
Postat av: ena

Har du varit i ett skolkök? Har du sett innehållsdeklarationen på korven?



Jag är emot att påtvinga skolorna en vegetarisk dag, det finns inte kunskap nog i skolköken att göra bra vegetarisk mat. Och nej, det är inte bara att gå en kurs eller två. Kunskap kostar och det finns det inga pengar till.



Däremot vegetariskt alternativ... men det kommer inte ungarna äta ändå eftersom det inte finns tillräcklig kunskap för att göra god mat i skolköken. Oavsett råvaror.

2012-02-27 @ 10:36:21
Postat av: Åkerspöke

Jag har vikarierat två veckor i ett skolkök för flera år sedan. Men de laga "riktigt" mat förvisso, för det var en väldigt liten skola ute i bushen.



Men ja, jag har sett innehållsdeklationen på den korven våra barn på min skola får. Den är inte okej enligt min uppfattning. (dvs inget jag skulle äta själv eller ge till mina egna framtida barn).



Jag håller med om att kunskapsbristen på hur man lagar riktig mat är katastrof. De mesta vi ger barnen är halvfabrikat och sånt som tillagas i ett centralkök.



Jag tror att med ett införande av vegetarisk mat så kan det medföra att de som lagar maten måste anstränga sig lite grann.

Hur svårt kan det vara?

Och hur radikal kan grönsaksoppa eller pastagratäng (utan köttbitar i) vara?



Hur kan det ens vara en radikal tanke med att servera vegetariskt?

2012-02-27 @ 11:12:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0