Gemensamt bildskapande.

"Vad ritar du?" Frågar jag ett barn.

"Det ska bli en djungel!" Säger J och ritar dit en till palm. 

Jag vill också rita! säger jag och sätter mig ner, men jag vill rita en strand.

Jag skissar upp en palm och några förbipasserade utbrister "vaaad fint!" "men varför ritar så du många streck?"

"Jag skissar! Jag ritar samma linje fast på olika sätt och så suddar jag de linjerna jag inte vill ha". "För att se vad som blir snyggast liksom."

Fler sätter sig och ritar. J säger stolt att vi ritar en djungel. Det blir lite prat om skissning, varför det är bra och hur man skissar. Det är viktigt att man ritar löst, så det är lätt att sudda instrurerar jag. 

Jag blir nöjd med mina palmer och fyller i de linjer jag väljer att behålla och skissar fram en strandkant. Jag frågar J vad som fattas på min bild. "ett hus! eller ett tält!"

Jag studerar min teckning och säger "Mmm men kanske en hydda passar bäst". Jag blir avbruten i mina funderingar för ett barn på andra sidan rummet vill ha hjälp med något. När jag reser mig upp säger J igen "eller ett tält!" "jag är bra på att rita tält!".

 

Jag är inte så bra på att rita tält säger jag när jag är på väg tillbaka. Och helt plötsligt drar J till sig min teckning och säger glatt "jag kan rita åt dig".

"ja gör det".

 

Han ritar dit ett tält och jag fortsätter sen med strandlinjen. Jag börjar färglägga teckningen och ett annat barn sätter sig brevid mig. Jag skjuter dit teckningen och frågar om hon vill färglägga den åt mig.

Det vill hon gärna. J säger stolt att tältet blev jättebra.

 

E färlägger och frågar om det ska orange eller gult på solen. Ta både och föreslår jag, så blir det en ny färg. 
E börjar sen med stranden och säger att hon ska använda både guld och gult så blir det en ny färg det också.

 

E tröttnar på att färglägga så jag färglägger klart himlen.

När allt är klart så skriver jag dit våra namn på baksidan. J säger stolt "jag ritade tältet, visst var det ett bra förslag att ha ett tält där?" och E har gått iväg och lekt igen.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0