Sagoberättaren

Två barn hade lite svårt att komma igång med sin lek idag. 
De stod vid klätterställningen och klagade på att de ville gå in.

 

Jag skämtade med dem och rimmade på deras namn.
Nu får jag inte skriva ut namn på barnen här. Men i stil med Zarah den Rara eller Lina den fina.
Men lite häftigare.


Som den ene fick heta något i stil med Den Vilda och den andre Den Hemlige.

 

Jag berättade om att klätterställningen var ett slott och där fanns en skatt.  
Den Vilda och Den Hemlige bodde i skogen och ville ha skatten i slottet. 

Barnen rusade upp i slottet och kom ner med skatten. "nu måste ni springa iväg med skatten, annars kanske vakten kommer och slänger er i fängelsehålan!". De sprang iväg och lekte vilda rövare en stund. 
Efter en lång stund kom de tillbaka och hade tråkigt igen.

 

Men hur går det med ert uppdrag!? Ni måste ju fortfarande gömma er för vakterna! 
Jag berättade att de måste leta upp "Den Vise" och fråga om råd. 

De kom lunkandes tillbaka och sa att "Den Vise" inte förstod vad de pratade om (ett annat barn som lekte en helt annan lek). Innan jag hann improvisera något nytt kom "vakten" och den vilda och den hemlige låtsades slåss.

 

"Jag vill inte leka den där leken!" Sa "vakten" missnöjt. Jag vill vara i samma lag som de om jag ska vara med. 
Jag improviserade fram en historia om hur vakten kom fram till dem och berättade att hon är så trött på att bo i ett slott och hon vill bo skogen istället. Så hon frågade om hon fick vara med de andra på deras äventyr.

 

Och sen sprang de tre iväg för att leta efter nya skatter att tjuva.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0