Snabb hårblomma (pysseltips)

Jag var inbjuden till en Rosa fest!


Skitkul! Älskar temafester. Problemet var ju bara att jag har ett inbyggt motstånd mot rosa och därför äger jag inget rosa.
Men det är tur att jag har lite talang för det är med att skapa, för helt plötsligt med lite plastblommor, lim och hårspännen ägde jag två gigantiska hårblommor!

 

Steg ett: Köp en plastblomma (eller vad du vill för dekoration), lim och hårspännen.

 

Jag använder snabblim här. Men jag rekommenderar inte att du använder snabblim om du inte är van vid det. Det är kletigt, det fastnar lätt i allt annat än det ska fastna i och det är helt omöjligt att ta bort om man råkar limma fel.

Och för den ovane kan det komma som en chock att snabblim inte alls är speciellt snabbt (förutom när du råkar limma fast fingrarna i varandra, då jävlar då är det snabbt). Så det krävs lite händighet.


Sen rekomenderar jag inte heller det om du ska använda det till tyger för det gör tyget väldigt stelt (och det kan bli väldigt fula vita fläckar).

 

Men annars är faktiskt snabblim väldigt trevligt att använda och är mitt favoritlim till mindre projekt. Men det är efter många svordommar och kastade projekt som jag lärde mig hantera det.

 

Jag har köpt lite bredare spännen eftersom det är väldigt stora blommor som ska limmas på. Vid mindre projekt så kan man använda de där smala (men de är lite krånligt att limma på, men man kan lätt sy/knyta fast saker i dem).

 

När du tar bort plastblommor från "stjälken", så ta inte bort för nära själva blomman. Lämna en liten plutt kvar.

Som jag försökte visa med bilden så sitter blomman fast i stjälken. Tar du bort för nära inpå själva blomman så kommer alla kronbladen att lossna.

Fast om det är en effekt som du vill ha så kör hårt. Men det blir sällan snyggt att limma på varje del var för sig.

 


Jag tyckte bladen var lite trevliga så jag limmade på några blad på en av blommorna.  
Kolla först innan du limmar på hur du vill att dekorationerna ska se ut. Testa gärna lite olika kombinationer.

 

Sen var det där om att snabblim inte är snabbt.

Så jag fixerade hårspännet med de andra hårspännena medans jag väntade på att det skulle torka.



Grejen med snabblim är att det torkar i kontakt med syre. Så när du klämmer ihop saker som ska limmas ihop så kommer det väldigt lite syre mellan matrialen. Det är därför det inte går så snabbt, trots namnet.

Så ha tålamod med det här! När du tror att det är klart så är det antagligen inte det!

Det är lite svårt att beräkna hur lång tid det tar, det beror helt på material och som sagt hur mycket syre som kommer fram till limmet.

 

Men minst en halvtimme.

 

Det jag gillar med snabblim är att det blir kletigt på en gång och matrialen fastnar i varandra på en gång (fast de håller inte ihop försen limmet stelnat helt). Till skillnad från kontaklim som du måste vänta en stund med innan det fastnar i varandra. Det kommer i en flaska med inbyggd pimpett (jättepraktiskt för pyttesmåprojekt, för verkligen små projekt så kan man använda tandpetare och peta dit limmet). Och när det stelnar så blir det stenhård, som plast. 

Tvåkomponentslim är det som är bättre att använda än snabblim, men det är ännu svårare att hantera. Jag använder bara det till saker som jag vet kommer utsättas för påfrestningar.


Det jag inte gillar med snabblim är om du råkar spilla på kläderna så kommer du för alltid ha en stel och vit fläck på kläderna, som du får klippa bort om du vill ha bort den.


Men nu är det klart!

 


Din panik är över, du har en associar som matchar temafesten!

 

 

(och nej, jag tycker fortfarande att rosa är en hemsk färg. Men jag accepterar dens existens)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0