Köpstopp! Mars 2012

Jag har funderat lite mer på den här grejen med Kommersialismfri månad

Och jag vill förtydliga några saker.

Reglerna är enkla, inget shoppande och inget onödigt matinköp.

Men två vänner har kommenterat två problem.
1 om man hittar en vettig regnjacka till sin dotter, som hon behöver. Är det okej?

Det måste ju vara okej, eller? Menar eventuella barn eller andra ska inte behöva "lida" för det här.

2 om man redan har en livstil som matchar med kriterierna?

Vill du delta så delta under dina förutsättningar. Kan du offra något som kanske är liiite onödigt. Fast du redan lever klimatsmart och sparsamt, så do it!


Helt enkelt. Kör efter dina förutsättningar.

Jag tänkte göra så här att jag ska försöka leva på ca 400 kr i veckan som ska gå till mat.
(räkningar och busskort och sånt tänkte jag inte räkna med utan betala uthöver det).

Jag tar ut pengar varje måndag och lämnar övrig tid kontokortet hemma.
Jag ställer in mitt kostnadsskydd på telefonen till 150 kr (istället för 300 som tidigare)

Om det är något jag vill köpa som är lite extra (som alkohol till en fest den 17:e) så får jag ta av eventuellt överskott från förra veckan. Ciggaretter är alltså uteslutet. Men jag känner att jag kan utesluta det eftersom jag i nästan tre års tid nu bara rökt i perioder, så jag vet att jag fixar att hålla upp en månad.

Men känner du att du inte kan dra in på cigg, så avskräcks inte. Få in det i din veckobudget bara. (eller ta detta som ett tillfälle att sluta!).

Men redan nu har det blivit lite knepigt. Fick ett brev om ett PAP-test som kommer hundra kr. Ska jag räkna med det i budgeten eller ska jag räkna det som en räkning?

Men något oklart?
Kommentera gärna om frågor/spartips/peppning eller skriv om det i eran egen blogg!



_______________________________________

Dag 1

(istället för att skriva ett helt nytt inlägg).

Jag hade tappat mitt busskort upptäckte jag, lite surt för jag hade en vecka kvar på det.
Men jag fick skjuts ner till stan istället för att köpa en kontantbiljett ner till stan.
Vilket var rätt skönt.

Men jag har redan syndat!
Jag kanske råkade köpa ett busskortsomslag sammtidigt. Ett svart med fjärilar på.
Jag pallar inte med att ha ett tråkigt ljusblått omslag (som var gratis). Men så onödigt!

Men men...

Dagens kostnad 29 kr. 371 kr kvar!

(jag ser det inte riktigt som fusk att använda mat som man redan har i frysen/kylen. Det där om vilka förutsättningar man har, så dagens matkostnad 0 kr).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0